VEDTÆGTER FOR SPØTTRUP MOTION & SPORT
 
Navn
§1. Foreningens navn er Spøttrup Motion & Sport. Foreningen er hjemmehørende i Vestsalling området i Skive Kommune og stiftet 30. oktober 2016. Foreningen går i drift 1. januar 2017
 
Formål
§2. Foreningens formål er at skabe rammerne for et varieret aktivitetsudbud for borgere i alle aldre og være et socialt samlingspunkt for hele lokalområdet. Foreningen skal, så vidt det er muligt, fordele aktiviteter og møder ligeligt mellem Pulsen i Salling og Spøttrup Kulturhal.
 
Medlemskreds
§3. Man er medlem når man har indbetalt kontingent, og anerkender foreningens vedtægter og værdigrundlag. Medlemskontingent fastsættes for et år ad gangen af bestyrelsen/aktivitetsudvalget.  I særlige tilfælde kan bestyrelsen suspendere et medlem, og indstille til generalforsamlingen at medlemmet bliver ekskluderet.
 
Generalforsamlingen
§4 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed, og holdes hvert år inden udgangen af marts måned. Der er offentlig adgang. Stemmeret har alle medlemmer over 16 år samt forældre til børnemedlemmer under 16 år og samtidig ikke er i restance med kontingent. Valgbare er enhver der vil arbejde efter foreningens vedtægter. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig ved simpelt flertal af de fremmødte stemmeberettigede. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Dog skal vedtægtsændringer vedtages med 2/3 flertal. Afstemninger foretages ved håndsoprækning, dog skriftligt hvis der fremsættes begæring herom. Generalforsamlingen er lovlig indvarslet ved offentlig annoncering i lokalt blad/ugeavis eller på foreningens hjemmeside mindst 14 dage forinden. 
 
Dagsorden for generalforsamlingen er:
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
2. Formandens beretning
3. Det reviderede regnskab fremlægges til godkendelse
4. Planer for næste år, og fremlæggelse af næste års budget
5. Behandling af indkomne forslag (modtaget mindst 8 dage forinden) 
6. Valg af bestyrelse og suppleanter
7. Valg af revisor og suppleant 8. Eventuelt
 
Ekstraordinær generalforsamling
§5 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når mindst halvdelen af bestyrelsen eller mindst ¼ af medlemmerne skriftligt – med dagsorden – kræver det. 
 
Foreningens daglige ledelse
§6. Bestyrelsen består af 5 medlemmer valgt på generalforsamlingen. Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og sekretær. Medlemmer af bestyrelsen valgt på generalforsamlingen er valgt for 2 år, suppleanter for 1 år, men skal dog sidde det afløste medlems tid ud. Der vælges 2 bestyrelsesmedlemmer på lige årstal og 3 på ulige årstal – samt 2 suppleanter hvert år. Der vælges 2 revisorer, som sidder i 2 år. 1 revisor er på valg hvert år, og der vælges 1 suppleant hvert år. 
Bestyrelsen fastlægger foreningens forretningsorden. Bestyrelsen og udvalgene afholder møder efter behov. Der føres referat til alle møder. Bestyrelsen har ret – og pligt til at følge med i de enkelte udvalgs økonomi, og om nødvendigt pålægge skærpede retningslinjer. 
Alle poster i bestyrelsen og udvalgene er ulønnede. Omkostningsgodtgørelse i forbindelse med bestyrelses- og udvalgsarbejdet for foreningen kan dækkes i henhold til statens takster. Bestyrelsen kan ansætte en forretningsfører til at lave administrative opgaver.
 
Udvalg
§7. Bestyrelsen fordeler foreningens hovedområder imellem sig, så hvert bestyrelsesmedlem har det overordnede ansvar og er formand for et af de fem hovedområder. Bestyrelsen nedsætter udvalg efter retningslinjer i forretningsordenen.  Aktivitetsudvalgene udpeger en formand der indgår i samarbejdsudvalget. Herefter er udvalgene selvsupplerende. Bestyrelsen har ret til at udskifte udvalgsmedlemmerne.  Hvis mindst 10 stemmeberettigede medlemmer under udvalget skriftligt kræver det, vælges udvalgsmedlemmerne på den først kommende generalforsamling.  Bestyrelsen kan nedlægge et udvalg, hvis udvalget ikke længere kan drives pga. manglende medlemmer eller frivillige. Nedlæggelse af udvalget kan kun ske ved enighed med det tilbageværende udvalg. 
 
Regnskab og budget
§8. Foreningens regnskabsår er fra 1. januar til 31. december. Regnskabet skal forinden generalforsamlingen være revideret af revisoren. Bestyrelsen lægger budget for det kommende regnskabsår senest den 1. november. Fordelingen til afdelinger sker i forhold til de retningslinjer som er beskrevet i forretningsorden. De enkelte udvalgs budgetter skal være klar senest 1. december. Eventuelle overskud / underskud overføres til næste regnskabsår. Hvis et udvalg nedlægges, fastfryses et evt. overskud i 2 år. Er udvalget ikke gendannet efter 2 år, tilbageføres overskuddet til foreningens egenkapital.
 
Tegningsregler og hæftelse
§9 Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem. Ved optagelse af lån og ved salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse. Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser.
 
Opløsning
§10. Foreningen kan opløses, når det vedtages på 2 lovligt holdte generalforsamlinger med mindst 14 dages og højest 1 måneds mellemrum. Opløses foreningen overgår dens evt. formue til andet folkeoplysende arbejde i Spøttrup Motion & Sports område. 
Således vedtaget på generalforsamlingen den 30. oktober 2016.
Spøttrup Motion & Sport | Stadion Alle' 3, Balling | Nørremarken 1, Rødding | 7860 Spøttrup